Lovely Jonas Gardell….

Standard

Jag läser just nu boken, ”Torka aldrig tårar utan handskar” Ingen har väl missat att den är skriven av Jonas Gardell… Den fanns inte att få tag i i hela Arvika, så jag gick med i en boklåneklubb på Bokia för många pengar, för där fanns den… Jag får låna alla 60 böckerna som är utvalda i år, för bara 399 kronor, bara att läsa och byta🙂

Men åter till författaren…. Eller det där med själva ämnet i boken, homosexualitet.

Vi pratade om det, Stora O, jag och barnen, så där som man gör, lite på skämt lite ironiskt och lite fundersamt, vi pratade om boken, om att TV dramatiseringen delvis är inspelad i Arvika, och att det utspelar sig vid den tiden då vi var tonåringar, typ tidigt 80-tal…. Och faktum är att det var så, det ”fanns” inga homosexuella då. Faktiskt, det var mer konstigt än en färgad, för det var också väldigt konstigt här på landet…..

Jo jag vet att det fanns, men de hade inte kommit ut……

Faktum är att det söker man på homosexualitet i Sverige på Wikipedia får man fram följande:

Homosexualitet i Sverige och det sexuella umgänget mellan vuxna personer av samma kön blev helt legaliserat 1944, medan den medicinska klassificeringen av homosexualitet som en form av psykisk störning kvarstod fram till 1979. Sedan slutet av 1980-talet har svenska homosexuella gradvis fått allt större rättigheter, inklusive rätten till samkönad adoption (2003) och rätten att ingå samkönat äktenskap (2009).

Faktum är att 1979, då gick jag i sexan, och homosexualitet var klassat som en psykisk störning…. Det är stört! Och visst kan vi väl säga att det har hänt ganska mycket på den fronten under de senaste 30 åren….. Till det bättre, absolut! 

Nu blir det Jonas Gardell, på TV🙂 Jo jag älskar Jonas gardell, och hans sätt att förmedla berättelser! Och jag tror inte han gör mig besviken idag heller😉

Lämna gärna en kommentar :)

