Att vara rökfri!

Standard

Inatt, har jag varit hos mormor, min härliga frälsningsarmémormor, stor varm, rund och matglad. Hon hade en hemlighet bara, hon smygrullade egna cigaretter, med torr tokab och en sån där maskin ni vet, som man drar farm och tillbaka, med en hylsa på…. Ja i drömmen alltså….

Hon förvarade tobaken, hylsorna och cigarettmaskinen i en tunn prasslig påse i ett skåp, åsså gjorde hon sig en cigarett, när andan föll på…

Ja, som även i drömmen, var interökare, brydde mig inte speciellt, men fick för mig, vid ett tillfälle att jag skulle göra mig en cig, medan mormor tvättade sig….

Jag smög fram till skåpet, öppnade den prassliga påsen, sakta, sakta. Jag hörde hur vattnet i badrummet skavalade, medan jag tog ur maskinen, tog en tull tobak ur paketet, frasig torr tobak i småsmulor, dessa tryckte jag lätt på plats i spåret där tobaken ska ligga, samtidigt som jag har full koll på hur mormor, tvättar sig i rummet brevid…. Jag fick tag i en hylsa, om än något skrynklig, blåste i den så den vecklade ut sig, och satte på den på maskinen, och drog den fram och tillbaka! Vattnet skvalar fortfarande, och jag har en alldeles lös, nygjord, om än torr och lite skrynklig cigarett i handen. Lägger snabbt ner grejerna i påsen igen, rullar ihop den, lägger den på plats och stänger skåpet…. Det gick ju bra det här! 

Sen vaknar jag, med jordens huvudvärk, utan cigarett i handen och kommer ihåg, att ja visst ja, jag har ju slutat röka, jag smygröker ju inte ens….. Och min mormor, har väl aldrig ens provat att röka, och det är ytterst befängt att tro att hon dessutom smygrullat sina egna cigaretter…..

Det var ju bara en dröm, men det var trevligt, att träffa mormor!

One response »

  1. Ja, gösses det där rullandet kommer jag ihåg. Och doften av piptoback. Tydliga barndomsminnen av olika vuxna som jag älskade väldigt mycket. Men numera rullar man knappt cigaretter och man röker knappt heller pipa. Men du…bra att du fortfarande håller upp, och drömma om att röka lär du göra länge än.

Lämna gärna en kommentar :)

